Vítejte na stránce zzvj-instruktor-jezdectvi.wbs.cz v sekci Instruktor Jezdectví
Vzdělávání - instruktoři
Foto: Renata Štieberová, jezdkyně: Lucie Příhodová
Funkce instruktora jezdectví je jednou z nejdůležitějších, neboť instruktor dává základ začínajícím jezdcům. Právě na něm záleží, zda základ, na němž bude jezdec budovat svou další kariéru, bude kvalitní. Pokud má jezdecký sport v naší zemi dosáhnout úrovně srovnatelné s ostatními vyspělými státy, je nutné pracovat na výchově a výcviku jezdců už od těch nejmladších. Vzhledem ke stále se rozrůstající členské základně ČJF je důležité vyškolit dostatečný počet kvalifikovaných instruktorů, kteří budou zodpovědně a systematicky pracovat se svými svěřenci. Kvalifikaci instruktora získá uchazeč prostřednictvím akreditovaných pracovišť MŠMT schválených ČJF. Licencovaným instruktorům chceme nabídnout možnost dobrovolné účasti na dalších vzdělávacích teoretických i praktických akcích, kde si budou moci osvěžit, doplnit a sjednotit své znalosti, porovnat je s ostatními, předat si vzájemně své zkušenosti a konzultovat je s odbornými školiteli. ..ČJF..
Foto: Renata Štieberová, jezdkyně: Lucie Příhodová
VÝCVIK SVĚŘENCŮ A SPORTOVNÍCH KONÍ
ANEB JAK SE STÁT ÚSPĚŠNÝM INSTRUKTOREM JEZDECTVÍ
(Na knize se zatím usilovně pracuje, omlouvám se za zdržení)
ANOTACE
Kniha "Výcvik svěřenců a sportovních koní" Aneb jak se stát úspěšným Instruktorem jezdectví bude pojednávat o výcviku svěřenců (v různých fázích výcviku), dále o výcviku koní (od mladého koně, přes základní výcvik, všestranný výcvik až po specializovaný výcvik pro sportovní účely), dále se kniha důkladně věnuje tréninkovým metodám závodní dvojice v různých disciplínách. Naleznete zde veškeré základní i specifické informace, tématické plány a také podmínky a rady jak úspěšně složit Instruktorskou zkoušku. Na závěr zde naleznete vypracované aktuální otázky, se kterými se můžete u zkoušek setkat.
Tato kniha je nádstavbou již vyšlé trilogie, která se věnuje chovu koní, jezdeckému výcviku a přípravě na zkoušku základního výcviku jezdce a v neposlední řadě závodní přípravou jezdce z pohledu instruktora. Vzdělávací program pro instruktory jezdectví vyžaduje všechny tyto znalosti. Kompletní trilogie je tedy základ všech informací, které budoucí instruktor potřebuje znát a které může uplatnit při instruktorské zkoušce. Školitel vzdělávacího programu pro zkoušky instruktorů vybírá otázky k závěrečné zkoušce vždy až v průběhu daného kurzu, tedy všechny otázky a odpovědi uvedené v trilogii mohou velmi dobře posloužit i v kurzu instroktora.
Tato kniha je spolu se zmiňovanou trilogií ucelené učivo pro všechny jezdce počínaje od začátečníků, pokročilých jezdců, závodních jezdců, kteří se chtějí dále vzdělávat a zbytečně nechybovat ve výcviku koní, dále také poslouží velmi dobře jezdcům, kteří se v budoucnu budou připravovat na zkoušku instruktorů a budou nadále vést své svěřence korektně a systematicky k cíli.
Kvalifikace Instruktor jezdectví
Foto: Renata Štieberová, jezdkyně: Lucie Příhodová
1. Funkce a vlastnosti instruktora :)
Funkce Instruktora jezdectví je nesmírně zodpovědná a nezvládne ji každý zkušený jezdec. Je k tomu zapotřebí mnohem víc, než jen umět dobře jezdit. Funkce Instruktora je tedy jednou z nejdůležitějších funkcí pro správný základ začínajících jezdců. Na Instruktorovi záleží, zda základ, na němž bude jezdec budovat svoji další kariéru, bude kvalitní. Každý, kdo pomýšlí na tuto funkci, by si měl uvědomit, že charaktery a schopnosti jednotlivých jezdců jsou velmi rozdílné. Je takřka nemožné sestavit obecně platné pravidlo, kterým by se měli instruktoři řídit. Obecně platí, že instruktor musí mít praktické zkušenosti a navíc pedagogické schopnosti s kterými se pojí určité charakterové vlastnosti jako je sebeovládání, spravedlnost, dobrý vztah ke koním, snaha a radost z učení a z pokroků svých svěřenců. Dále by měl mít instruktor kromě praktických a pedagogických vlastností i určité psychologické vlastnosti. Instruktor musí být tedy velmi pozorný a musí mít umění vcítit se do psychické pohody jak jezdce tak i koně. Musí zavčas rozpoznat né přiliš dobrou náladu a ochotu jezdce i koně a ukončit práci v tom nejlepším výkonu, který v daný den ne zrovna pozitivně naladěná dvojice dokázala. Instruktor sám o sobě nemůže zajistit svoji úspěšnost v trénování jezdců. Jeho úspěch je závislý jak na jeho schopnostech trénování, tak i na praxi, ale hlavně na talentu a na vůli jeho svěřenců.
Každý jezdec je při tréninku malinko nervózní, dělá chyby buď z důvodu nevědomí jejich nápravy, nebo s přílišné snahy ukázat to nejlepší co umí. Někdy je přílišná snaha naopak zabijákem uvolněné dvojice. Instruktor musí vycítit u každého jezdce individuálně, jak ho naladit na správnou notu, jak ho zklidnit, jak ho naopak vyprovokovat k lepším výsledkům, kdy zvýšit hlas a kdy naopak uklidnit. Na spoustu jezdců zvýšení hlasu působí tak, že se uzavřou, jdou do křeče a celkově přestanou fungovat. Jsou tací co to i obrečí, ale pak se v sobě uvnitř nakopnou a fungují tak jak mají. Dále je spousta jezdců co naopak zvýšení hlasu v určitých fázích potřebují, potřebují se tzv. "vyhecovat" k lepším výsledkům. Instruktor tedy musí umět povzbudit i uklidnit zároveň. Předpokladem pro splnění tohoto úkolu je rozsáhlá zkušenost v praktickém ježdění v různých disciplínách a na různých koních, aby byla zajištěna znalost a schopnost vcítit se do situace svého svěřence. Každý, kdo učí jezdectví musí být určitým vzorem, dávat tedy příklad ostatním méně zkušeným a to nejen v sedle a v celkovém zacházením s koňmi, ale také svým osobním chováním. Instruktor uprostřed jízdárny s flaškou piva a zapálenou cigaretou, kolem něj jezdí dokola jeho svěřenci a stávají se spíše samouky s opakujícími se chybami... i to je bohužel v této době občas k vidění a věřte mi, pohled je to strašný. Dále se můžeme setkat i s tím, že špičkový kvalifikovaný instruktor nemusí být zrovna dobrým jezdcem, ale umí vést výcvik a vždy kvalitně poradit. Pak se můžeme také setkat s talentovaným jezdcem, který nemusí být zrovna dobrým instruktorem (neumí vysvětlit chyby či jejich nápravu, je netrpělivý, vznětlivý, neumí se vcítit do dvojice jezdec/kůň). Odborně vzdělaný instruktor, který ovládá ježdění jak teoreticky tak i prakticky, pomáhá svým svěřencům nalézt jejich jezdecký talent a dále ho na plno využívat.
2. Charakteristika, cíl, náplň a metodika :)
2.1. Název vzdělávacího programu
Instruktor jezdectví
Všeobecná licence - (skoky - drezura – všestrannost), vytrvalost, reining, voltiž, spřežení.
2.2. Cíl vzdělávacího programu
Cílem tohoto programu je získání pedagogických, metodických a praktických znalostí, které jsou velmi důležité pro výkon funkce a pro trénink v oblasti jednotlivých disciplín jezdeckého sportu. Je zde kladen důraz na welfare zvířat a také na zásady zdravého životního stylu jezdců.
2.3. Obsahová náplň vzdělávacího programu
Tento program poskytuje praktické dovednosti a především znalosti, které jsou nezbytné pro bezpečné vedení výcvikových hodin při tréninku jezdců a také koní. Během kurzu nabývají absolventi potřebné znalosti o vyučovacích metodách. Je zde potřeba myslet na to, aby byly naplněny potřeby klientů při praktickém vedení hodin svěřenců jezdeckého sportu.
2.4. Metodika, didaktická technika
Celkové pojetí výuky směřuje k vyšší speciálnosti, flexibilitě a uplatnitelnosti výše jmenovaných, aby výuka zachovávala určitý evropský standard. Je zde kladen velký důraz jak na teoretickou výuku, tak i na praktické hodiny, na neustálé zajišťování spolupráce (instruktorů, trenérů, jezdců, klientů, atd.) a zohledňuje se nejen kvalita a obsah kurzu, ale také jejich aplikace na praktické dovednosti a znalosti nutných pro bezpečné vedení výcvikových hodin při tréninku jezdců a koní.
Učební plán - kvalifikace „Instruktor jezdectví“
(všeobecná licence, spřežení, voltiž, reining, vytrvalost)
-
Učební plán – kvalifikací "Instruktor jezdectví"
PŘEDMĚTY |
TEORIE |
POČET HODIN PRAXE |
DOHROMADY |
VŠEOBECNÉ: základy sportovního tréninku |
|
|
|
Pedagogika |
4 |
0 |
4 |
Kineziologie |
2 |
0 |
2 |
Fyziologie |
2 |
0 |
2 |
Biomechanika |
2 |
0 |
2 |
Psychologie |
3 |
0 |
3 |
Teorie a didaktika sportu |
4 |
0 |
4 |
Hygiena, prevence úrazů, regenerace, prv.pomoc |
7 |
2 |
9 |
Právní problematika |
2 |
0 |
2 |
Problematika boje proti dopingu |
2 |
0 |
2 |
DOHROMADY: |
28 |
2 |
30 |
ODBORNÉ: chov, sport |
|
|
|
Vývoj a historie jezdectví |
2 |
0 |
2 |
Základy chovu koní |
8 |
8 |
16 |
Ekonomika provozu stájí |
4 |
0 |
4 |
Výkonnostní zkoušky koní |
2 |
0 |
2 |
Organizace a pravidla jezdeckého sportu |
10 |
0 |
10 |
Dokumenty ČJF |
3 |
0 |
3 |
DOHROMADY: |
29 |
8 |
37 |
SPECIÁLNÍ:dle jednotlivých disciplín/specializací |
|
|
|
Teorie jízdy, přípravy jezdce |
15 |
20 |
35 |
Metodika výcviku jízdy |
20 |
20 |
40 |
Metodická praxe |
0 |
20 |
20 |
DOHROMADY: |
35 |
60 |
95 |
ZKOUŠKY |
3 |
5 |
8 |
CELKEM: |
95 |
75 |
170 |
-
Obsahová náplň
První víkend |
Učebna - Vývoj a historie jezdectví. Dokumenty ČJF.
- Organizace a pravidla jezdeckého sportu, všeobecná, drezura, skoky, voltiž, reining, vytrvalost, všestrannost,.. |
10
10 |
Druhý víkend |
Jízdárna + stáj - Přístup ke koni ve stáji, ošetřování, čištění, zvedání a držení nohou koně, výstroj koně – druhy a popis uzdečky a sedla, uždění, sedlání, předvádění koně, nasednutí a sesednutí, sed jezdce.
- Příprava k ježdění, výcvik jezdce. Sed jezdce, pobídky jezdce a jejich vliv na koně. Předepsané cviky a prvky, význam, výstroj koně, pomůcky jezdce všeobecně – sed, holeň, ruka, chody koně a přechody, nečistoty chodů, drezura, jednotlivé cviky dle úlohy. |
10
10 |
Třetí víkend |
Učebna + stáj - Posouzení mechaniky pohybu koně, základy anatomie a fyziologie koně, popis.
- Výživa a péče o koně. Reprodukce. |
10
10 |
Čtvrtý víkend |
Jízdárna + stáj - Skoky, vedení výcvikové hodiny na jízdárně.
- Práce na jízdárně – jízdárenské cviky, vedení hodiny.
- Práce na jízdárně (opakování) – vedení výcvikové hodiny, drezurní úloha, parkur, lonžování koně se začátečníkem. |
10
10
8 |
Pátý víkend |
Učebna - Hygiena a prevence úrazů, regenerace, první pomoc.
- Původ a vývoj koně, domestikace, základy chovu koní, plemena koní a jejich využití, exteriérové a charakterové vlastnosti koně. Ekonomika provozu stájí, požadavky na ustájení, zařízení a pomůcky pro práci s koňmi, vedení stáje, výkonnostní zkoušky koní. |
8
10 |
Šestý víkend |
Učebna + stáj - Posouzení zdravotního stavu koně.
- Veterinární problematika – onemocnění koní, preventivní opatření, vakcinace. |
10
10 |
Sedmý víkend |
Učebna - Kineziologie, fyziologie, biomechanika.
- Rehabilitace jezdce, fyzioterapie, cviky, duševní hygiena, regenerace po úrazech.
|
10
10 |
Osmý víkend |
Učebna + stáj - Základy sportovního tréninku, pedagogika, psychologie, teorie a didaktika sportu.
- Problematika boje proti dopingu, z pohledu majitele, jezdce, koně.
- Rehabilitace jezdce, parajezdectví, paravoltiž, hipoterapie.
- Právní problematika, kupní smlouva, reklamace, DPH, kůň v dopravě, stájový řád, pracovně právní vztahy. |
8
2
10
10 |
|
|
|
|
Individuální praxe (24 hodin) – doloženo potvrzenou docházkou. |
24 |
Zkoušky |
Učebna a jízdárna – zkoušky (8h) |
8 |
-
Denní harmonogram (může se lišit)
8.00-9.30 |
Výuka |
2 |
9.50-11.20 |
Výuka |
2 |
11.40-13.10 |
Výuka |
2 |
14.00-15.30 |
Výuka |
2 |
15.50-17.20 |
Výuka |
2 |
Kvalifikace Instruktor jezdectví - Tématické plány všeobecné, odborné a speciální